Tv:stä nauhoittaminen liukunut alamäkeen

Ericssonin vuosittaisen TV And Video -kuluttajatrenditutkimuksen uusimman raportin mukaan yhä suurempaa osaa televisio-ohjelmista katsotaan silloin, kun katsojalle itselle sopii parhaiten.

Tutkimukseen vastanneista 60 prosenttia kertoi katsovansa ohjelmia viikoittain niin sanottujen on-demand-palveluiden kautta.
“Television katsominen on murroksessa ja katsojien vaatimukset muuttuvat. Suorana katsotaan muun muassa urheilu- ja tosi-TV-ohjelmia, mutta muut ohjelmat halutaan katsoa juuri silloin, kun itsellä on sopiva hetki”, toteaa televisio- ja medialiiketoiminnan johtaja Joachim Bergman Suomen Ericssonilta.
“Muutokset ovat kuitenkin verraten hitaita, sillä tasaisesta laskusta huolimatta enemmistö katsoo ohjelmat edelleen silloin, kun ne televisiosta lähetetään. Nauhoitusten osuus on tippunut 61 prosentista 45 prosenttiin, ja sen on korvannut on-demand-palveluiden kuten Yle Areenan ja MTV3:n Katsomon tapaisten palveluiden käyttö”, Bergman sanoo.
Parempi katselukokemus
Vain seitsemän prosenttia vastanneista aikoi vähentää maksukanavien tilauksia.
“Itse asiassa yhä useampi on halukas maksamaan television katsomisesta enemmän, mikäli kokee saavansa siten paremman katselukokemuksen. Esimerkiksi 41 prosenttia vastanneista oli valmiita maksamaan hd-sisällöstä. Samoin on-demand-palveluista ollaan valmiita maksamaan. Yli puolet vastaajista haluaisi räätälöidä oman TV-sisältönsä täysin”, kertoo Bergman.
Ihmiset siirtyvät perinteisestä lineaarisesta television katsomisesta yhä enemmän sellaiseen television katseluun, jossa sekä ajankohta että sisältö sopivat henkilökohtaisiin tarpeisiin. Tällainen muutos on harvoin tietoinen päätös: kun teknologia ja käytössä olevat palvelut antavat mahdollisuuden uudenlaisiin käyttötapoihin, myös ihmisten tavat muuttuvat.
Maksamisen syitä
• Suorien lähetysten näkeminen esimerkiksi urheilukilpailujen ja muiden isojen tapahtumien yhteydessä
• Rauhallinen ja rento kotiympäristö
• Yhteisöllinen katselukokemus
• Niin sanottu sosiaalinen TV, jossa televisiota katsoessa käytetään myös sosiaalisen median palveluita.
Ericsson ConsumerLab toteutti tutkimuksen Brasiliassa, Chilessä, Espanjassa, Etelä-Koreassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Kiinassa, Meksikossa, Ruotsissa, Saksassa, Taiwanissa ja Yhdysvalloissa. Tutkimukseen haastateltiin noin 12 000 ihmistä.

 

– ITNyt

 

Leave a Reply