Kuluttajaviranomaiset iskivät lippusivuistoille

Kuluttajat voivat entistä turvallisemmin mielin ostaa netistä lippuja erilaisiin tapahtumiin, kertoo Kuluttajavirasto, joka tarkisti Euroopan-laajuisen kampanjan yhteydessä 10 suomalaista lippusivustoa.

EU-maiden kuluttajaviranomaisten valvontaiskun ansiosta valtaosa eurooppalaisista tapahtumalippuja myyvistä verkkosivustoista noudattaa nyt kuluttajan suojaksi säädettyä lainsäädäntöä.
Joka kymmenennellä sivustolla on kuitenkin edelleen puutteita esimerkiksi sopimusehdoissa tai hintojen ilmoittamisessa.

EU-maiden kuluttajaviranomaiset ovat tarkistaneet verkkosivustoja, jotka myyvät lippuja urheilutapahtumiin ja konsertteihin. Valvontaiskussa kiinnitettiin huomiota muun muassa lippuja myyvien yritysten sopimusehtoihin sekä siihen, miten yritykset ilmoittavat lippujen hinnat ja niistä perittävät lisämaksut.
Kampanjassa tarkistettiin yhteensä 414 sivustoa kahteen eri otteeseen. Syyskuussa 2010 noin 60:sta prosentista sivustoista löytyi huomautettavaa. Sivustoilla ei esimerkiksi aina kerrottu selvästi lipun hinnan päälle tulevia toimituspalkkioita tai muita ylimääräisiä kuluja eikä sitä, saako asiakas rahat takaisin, jos tapahtuma peruutetaan. Lippuja ei myöskään aina toimitettu ajoissa. Lisäksi kaikilta sivustoilta ei löytynyt riittäviä yhteystietoja tai edes lippuja myyvän yrityksen nimeä.
Puutteiden korjaaminen
Viranomaiset vaativat yrityksiä korjaamaan sivustojen puutteet. Keväällä 2011 tehdyllä tarkistuskierroksella vain joka kymmenennellä sivustolla oli enää korjattavaa.
Suomesta kampanjaan osallistui Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies, joka tarkisti 10 verkkosivustoa. Mukana olivat muun muassa Lippupalvelu Oy, Lippupiste Oy, Menolippu Oy, Tiketti Oy ja Live Nation Oy. Sivustot olivat pääosin kunnossa.
Kuluttajavirasto/kuluttaja-asiamies saa säännöllisesti yhteydenottoja kuluttajilta siitä, että tapahtuman peruunnuttua he saavat takaisin lipun hinnan, mutta eivät lipun välittäjän perimiä varaus-, toimitus – tai muita kuluja. Kuluttajariitalautakunnan vuonna 2006 tekemän ratkaisun mukaan lippujen välittäjien ei tarvitse palauttaa asiakkaille perimiään palvelumaksuja.
Euroopan unionin kuluttajansuojaa valvovien viranomaisten verkosto on järjestänyt internetin siivouspäiviksi (sweep day) kutsuttuja valvontaiskuja vuodesta 2007. Aikaisempina vuosina on tutkittu muun muassa lentolippujen ja elektroniikkatuotteiden verkkokauppaa.

Leave a Reply