Hakukoneoptimointi – Löytyvätkö nettisivusi hakukoneella?

Netin hakukoneet ovat nykyään lähes poikkeuksetta ensimmäinen askel tiedon etsinnässä ja siksi hakukoneoptimointi onkin noussut suosituksi osaksi nettimarkkinointia. Ihmiset etsivät Googlesta ja muista hakukoneista tuotearvosteluja, suosituksia, tietoja ja keskusteluja aiheista joista ovat kiinnostuneita ja tekevät näiden tietojen pohjalta päätelmiä ja ostopäätöksiä. Hakukonenäkyvyys onkin markkinoijan ja sisällöntuottajan kannalta oiva mahdollisuus osua hakijan näkyville juuri silloin kun innostus aihetta tai tuotteen ostamista kohtaan on suurin. Hakukonenäkyvyys ei onneksi ole pelkkää arpapeliä, vaan hakukonenäkyvyyteen voi vaikuttaa ja sitä voi parantaa hakukoneoptimoinnilla.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search engine optimization) on jo vakiintunut suomenkielinen termi joka kuvaa kaikkia niitä toimenpiteitä joilla nettisivustojen hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa.  Hakukoneoptimointiin liittyy useita erilaisia vaiheita, kuten avainsanatutkimus, sivuston rakenteen analysointi, tekninen hakukoneoptimointi ja onpage-optimointi. Hakukoneoptimoinnin tärkein tavoite on sivuston sijoitusten nostaminen eri avainsanoilla mitattaessa.

Yksinkertaisimmillaan hakukoneoptimointi onnistuu niin, että sekä hakukone että käyttäjät arvostavat sisältöäsi, jolloin se nousee sijoituksissaan ylöspäin lähes itsestään. Hakukoneoptimoinnissa onkin syytä muistaa se, että sisältöäsi tutkailevat yhtäaikaa oikeat ihmiset ja hakukoneiden konesilmät. Molemmat kiinnittävät huomionsa tavallaan samoihin asioihin, mutta hieman eri kulmasta. Hakukoneen koneaivojen on pakko perustaa päätelmänsä sisällön relevanttiudesta erilaisten teknisten yksityiskohtien ja algoritmien varaan, kun taas ihmisellä kiinnostus sisältöön voi riippua monesta eri ajatusmallista tai tarpeesta. Hakukone yrittääkin arvata mikä kullekin tiedonhakijalle olisi juuri sillä hetkelllä se kaikkein relevantein tieto ja siksi se tarjoaa tiettyä tietoa päätelmiensä pohjalta ensimmäisten joukossa. Voit lukea lisää hakukoneoptimoinnista Generon sivuilta.

3 vinkkiä joilla pääset alkuun hakukoneoptimoinnissa

Alla olevia vinkkejä kutsutaan onpage-optimoinniksi eli toimenpiteiksi joita voidaan tehdä itse nettisivustolle ja sen sisältöön. Hakukoneoptimoinnissa on olemassa paljon muitakin tekijöitä. mutta kuten kaikessa muussakin, kannattaa aloittaa siitä, että peruasiat ovat kunnossa. Näiden vinkkien lisäksi kannattaa keskittyä selkeään ja myyvään tekstiin, joka kiinnostaa käyttäjää.

1. Määrittele tärkeimmät avainsanasi

Hakukoneoptimoinnissa kaikkein tärkeintä on tietää millä avainsanoilla näkyvyyttä halutaan saavuttaa. Avainsanat voivat olla tuotteesi tai palvelusi nimiä, mutta niissä ei saa olla mukana brändisi nimeä. Jos myyt esimerkiksi kuntoilulaitteita netissä, voivat avainsanasi olla seuraavanlaisia: “kuntoilulaitteet, kuntoiluvälineet, kuntopyörät, käsipainot.. jne. “. Jokaisen tärkeän avainsanan tulisi esiintyä sivustosi sisällössä.

2. Tarkista sivujesi metatiedot

Title ja description ovat metatietoja, jotka eivät näy suoraan sivullasi. Sen sijaan ne näkyvät esimerkiksi hakukoneen hakutulossivulla ja vaikuttavat sivusi sijoitukseen ja klikkausprosenttiin. Valitse jokaiselle sivulle sitä kuvaavat metatiedot ja sisällytä niihin sivusi tärkein avainsana. Kolmas tärkeä metatieto on sivusi pääotsikko eli H1-otsikko, johon on myös hyvä sisällyttää avainsana.

3. Tarkista sisältöjen relevanttius

Tarkista, että jokaiselle tärkeälle avainsanallesi on olemassa sisältöä sivustollasi ja että avainsana esiintyy sisällössä tarpeeksi usein. Jos kirjoitat artikkelin vaikkapa kuntoilulaitteiden valinnasta, sisällytä avainsanasi “kuntoilulaitteet” sivun metatietoihin, otsikkoon, väliotsikkoon ja ainakin pariin kertaan myös sisältötekstiin.

 

 

 

Leave a Reply