Alkon myymälöihin tulostusratkaisu vuokrapalveluna

Atea on toteuttanut Alkon myymälöille uuden tulostusratkaisun vuokrapalveluna, jossa kustannukset riippuvat tulostusmääristä.

Alko otti käyttöön 80-vuotisjuhlavuonnaan, kesäkuussa 2012 uuden, värikoodaukseen perustuvan puna- ja valkoviinin makutyypityksen, joka löytyy myös hyllyetiketistä. Uudistuksen myötä myymälöihin hankittiin monitoimiväritulostimet ja yhteinen tulostuksenhallintaratkaisu, joka helpottaa seurantaa ja ylläpitoa. Atea vastaa myös käytöstä poistettujen laitteiden kierrätyksestä.
Alkon tulostimet hankittiin Atean rahoitusyhtiö Atea Financen vuokrapalveluna, jonka kustannukset riippuvat tulostusmääristä. Atea vastaa myös tulostimien huoltotoiminnasta ja tarviketilauspalvelusta.
”Uudessa toimintatavassa ei makseta omistamisesta vaan siitä, että haluttu palvelu toimii. Lisäksi palvelumalliin liittyvät vihreät arvot ja kestävä kehitys. Vuokrapalveluissa huolehdimme nimittäin myös siitä, mitä laitteelle tapahtuu palvelusopimuksen päättyessä”, Atean rahoitusyhtiö Atea Finance Oy:n toimitusjohtaja Tom Uhlenius kertoo.

”Myymälöiden edellinen tulostinten uudistus vuonna 2008 oli Atean käsialaa. Kokemukset siitä olivat hyvät ja kilpailutuksessa Atea erottui myönteisesti, joten valitsimme heidät kumppaniksemme tähänkin hankkeeseen”, Alkon järjestelmäpäällikkö Juha Hokkanen sanoo.
Vajaat 400 tulostinta
Edellisen tulostinprojektin jälkeen Atea oli vastannut tulostinhuollosta ja tarviketilauspalvelusta ja nämä hyvin toimivat palvelut haluttiin säilyttää myös uudistuksen jälkeen. Tulostuksen taustajärjestelmä Cirrato sekä vajaat 400 tulostinta toimitettiin Alkon myymälöihin huhtikuusta kesäkuuhun.

”Kaikkien laitteiden tulostusjonot ja ajurit ovat keskitetyssä hallinnassa yhdellä palvelimella. Tämä helpottaa huomattavasti tulostuspalveluiden ylläpitoa, kehittämistä ja seurantaa. Esimerkiksi myymäläkohtaiset tulostusmäärät ja laitteiden toiminta-asteet saadaan helposti raporttimuotoon”, Atean Business Manager Petteri Kauria huomauttaa.
Juha Hokkanen odottaa, että raportointi saa myös myymälät seuraamaan ja arvioimaan tulostustarvettaan.
”Haluamme mahdollistaa helpon ja toimivan väritulostuksen, jotta voimme palvella asiakkaita paremmin. Samalla ympäristöarvot ja kestävä kehitys ovat erittäin tärkeitä – kaikkea turhaa tulostusta tulee välttää. Muualla kuin hintaliuskoissa tulostamme nyt oletusarvoisesti kaksipuoleisesti”, Hokkanen toteaa.

– ITNyt

Leave a Reply